Deneyimlerinden yola çıkarak iş yerinde şiddeti anlatıyor



NECLA DEMİR / MA / İSTANBUL

Çalışma hayatının farklı iş kollarında emek harcamış Eylül Baysal, maruz kaldığı psikolojik şiddet, baskı ve mobbinge karşı mücadele eden bir kadın. Ağır çalışma koşullarının olduğu tekstilde çalıştığı süre zarfında kadın-erkek arasındaki eşitsizliğe, maaş ve iş bölümünde sıkça rastlayan Baysal, daha sonra geçiş yaptığı sağlık sektöründe de benzer durumlarla karşılaşmış. Yaşadıklarını sorgulamaya başlayan Baysal, şimdilerde o dönemlerde tanıştığı Kırkyama Kadın Dayanışması’nda mücadele yürütüyor.

Farkındalık çalışmaları yürütüyor
İstanbul’un birçok semtinde emekçi kadınlarla bir araya gelen Baysal, çeşitli şiddet biçimleri ve verilmesi gereken mücadele yöntemlerine ilişkin tartışmalarda bulunarak dayanışma gösteriyor. Kurum bünyesinde, yaklaşan 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddete Karşı Mücadele ve Dayanışma Günü nedeniyle çeşitli etkinliklerle kadınlara ulaşan Baysal, aynı zamanda kendi yaşamından deneyimler paylaşarak örnek olmayı amaçlıyor.

Dava açtı ve kazandı
Kadınların işyerlerinde cinsiyetlerinden kaynaklı en çok psikolojik şiddete maruz kaldığını dile getiren Baysal,  “Tekstilde çalışan kadın ve erkekler aynı işi yapmasına rağmen mesela makineciysen sana verilen adedi yetiştiremediğin zaman mesaiye kalıyordun. Mesai ücretleri verilmiyordu. Genelde de hep kadınlar mesaiye kalıyordu. Psikolojik baskı ve mobbing uygulayıp bir şekilde mesaiye bırakıyorlardı. Kimi zaman aç çalışırdık. Sonrasında işten çıkarıldım. Bu süre zarfında patronun hakaretlerine maruz kaldım. Yaşadığım bu örnekler beni yıpratmıştı. Dava açtım ve kazandım. Fakat o zamanlar farkında olmadığım bu şiddet biçimlerini şimdi örgütlü bir kadın olarak çok daha iyi anlıyor ve anlatabiliyorum.”

Kadın diye muhatap alınmadı
En son çalıştığı sağlık sektöründe de benzer şiddete maruz kaldığını söyleyen Baysal, şöyle devam etti: “Çalıştığım işyerinde 2 buçuk ay maaş alamadığım için işten çıktım. Patron, kadın olduğum için benimle hiçbir görüşme yapmadı. Hep babam ya da ağabeyimle telefonlaştı. Bu durum beni çok rahatsız etti. Orada çalışan ben, emeği sömürülen bendim, kadın olduğum için beni muhatap almaması kabul edilebilir bir şey değil.”

Kadınlar birlikte güçlü
 Bulunduğu kadın kurumunda arkadaşlarıyla mücadele edip birlikte o süreçleri yendiğini dile getiren Baysal, şimdilerde ise benzer süreçleri yaşayan kadınlara kendisinin destek olduğunu söyledi. Baysal “Kadınların bir arada oldukları zaman her şeyi yenebileceklerini gördüm. Tabii ki tek başına da birçok şeyi yapabilir. Şiddete maruz kaldığı zaman kendini koruyabilir ama biz kadınlar bir arada olduğumuz zaman daha da güçlüyüz” dedi.
Kırkyama Kadın Dayanışması olarak 25 Kasım’a giderken kadınlarla çeşitli etkinliklerde bir araya geldiklerini söyleyen Baysal, kadınlara, “Benim başımdan bir şiddet olayı geçmedi, ben neden orada olayım’ demesin. Hakkımız, haklarımız ve hayatlarımız için mutlaka 25 Kasım’da olalım” çağrısı yaptı.

Yorumlar