Bradost’a yolculuk -II-


 

Terstaqla Reco

Nêrde qalmiştıx? Haa taam, aqlımda deli sorilarla Tendurek mılisi Seydo hevale doğri gididım. Dêdım selam elêkım, ben Tofan Reco. Dêdi elêkım selam, ben de Seydo. Hêcanımi belli êttırmemeye çalışiyam. Qaşo buraların yabancisi degılem. Dêdım buranın hawasi da doğasi gibi serttır, diqqat êt kendıne, alışıq olmayanlar çabuq xastalanır. Dêdi heqlisen, 90’larda ilk geldığımde köti xastalanmiştım hema artıq burdaki doğayla birbirımızi tanıyıx.
Tewww hele Seydo’ya baxın, adam 90’lardan beri buraya qapax atmiş. Baan baxti dêdi seni daha önce hêç buralarda görmedım, nêrden? Dêdım görmemen dogal heval, hareketli birlikler, qasırga taburi, hêzên taybet derken buraya gelme fırsatımız olmadi. Biraz durdum sonra dewam êttım, dêdım ARGK’nın ilk eyaletler arasi mılis qadrolarındanam. Dêdi ben de Tendurek’e ilk ğrubi götüren mılisem. Dêdım walla helal olsun, senden olmayaydi Tendurek volqanik dağ olaraq qalırdi hema sayende direnış qalesi oldi.
Ben êle deyince bunun xoşına gitti. Kendi kendıme dêdım Reco burdan qonuya gir. Dêdım yaw heval, eyaletteki bi ton işi bıraxıp buraya geldıx, parti bızi niye çağırdi, xêrdır? Dêdi walla Reco baan da şu noti gönderdiler onun dışında hêç bişi bilmiyem. Cêbındeki noti çıxardi. Dêdım bu nedır Seydo heval, KCK yeniden yapılanma qongresi qararidır? Dêdi yoq yaw, cağri notidır. Küçük harflerle kareli qağıda yazılmiş 3 sayfalık not… Benımse sadece “Çoq acilen Bradost’a gel. Anaqarargah Qomtanlıği” yazan kücük bi qağıt.
Tendurek’ın volqanidır o
Dêdım Seydo heval sormasi ayıp olmasa, referansın kimdır? Gülerax dêdi kim olacax heval, tabii ki Sabri Tendurek heval. Dêdım waaayyy, dêmax Sabri hevali tanisan he? Dêdi tanımax nedır yaw, 27 yıllık gerilla hayatının 25 yılında onunla Tendurek’te birlıkteydıx. Dêdım ya Tendurek’te olmadıği diger 2 yıl nêrdeydi? Dêdi farqlı dönemlerde Tendurek’ten buraya gelıp dönerken o 2 yıl da yolda gêçmiş.
Dêdım Seydo heval, bu Sabri heval çok yamandır, he? Dêdi yaw yaman ne dêmax atêştır atêş, Tendurek’ın volqanidır o. Hêcanla dewam êtti dêdi bi alana gittiğı zaman hemen oranın sawunma, gêri çekılme, mewzilenme alanlarıni belirli, êle ki bi taşın we bi ağacın bile hesabıni yapi. Dêdım nasıl yani? Dêdi misal bi keresınde bıze dêdi duwari taşla örülmiş dayanıqli bi sığınaq yapın, ben de yanıma biqaç sawaşçi aldım gittıx bi tepeden taşlari getirdıx, diwar ördıx tam 3 gün. Dêdım êê? Dêdi 3. gün bızım yanımıza geldi qaşlari çatıx, sinirli. Dêdım niye yaw? Dêdi meger bızım aldığımız taş yığınıni o olasi operasyonda sawunma hatti olaraq belirlemiş. Dêdım ê ne yaptız? Dêdi ne yapacağız, mecbur diwari söktıx o taşlari eski yerıne götürdıx. Biraz iç çekti dêdi hema şimdi bunalımdadır Sabri heval. Dêdım niye? Dêdi Tendurek’e gêri dönmax isti hema parti düzenlemesıni yapmi, o da arada beni buraya çağıri ona Tendurek’i anlatiyam, bêle hesret gideri kendıne.
Dêdım yaw ma dêmax burda onun kişisel yaratıci özellıxlarına ihtiyaç war, parti buni biler­ax her eyaletın qoşullarına göre qomtan gönderi. Dêdi nasıl? Dêdım mesela benım referansım da Amed Malazgirt hevaldir, Zagros’tan o gönderdi beni buraya, sen Amed Malazgirt hevali tanisan? Dêdi duydum hema hêç tanışamadım. Dêdım bilisen Zagros’ta sürekli heronlar filan hawada, qonuşan birinın dudaq hareketıni bile izleyebıliler. Dêdi yapma yaw, o zaman arqaaşların ne dêdığıni de çözer düşman. Dêdım işte oni yapami düşman. Dêdi nasıl? Dêdım Amed heval ağzi açıxken dudaqlarıni birbirine degdırmeden qonuşma teknigi gelıştırmiş. Dêdi çoq ilginç, olağanüsti. Dêdım hatta bazen Amed heval Askeri Qonsey toplantilarında qonışimiş diger arqaaşlar sağına solına baximiş ecaba qonışan kimdır diye, o derece yani.
Hêc kimse tek bişi sormadi
Bız bêle qonışmaya dalmişken Seydo dêdi heval hadê qalkalım yoqsa üşütecağız. Dêdım heqlisan walla. Qalktıx, arqaaşların bulunduği magaraya gittıx. Seydo dêdi Reco sen burda qal hele ben sorumli birini bulayım bızi niye çağırmişlar ögrenax. Dêdım temam. Seydo gitti. Ben ısınmaq için kendıme sarılmişam.
Biraz gêçti Seydo geldi. Mağara diwarının dibıne çöktıx. Dêdi Sabri heval buraya yaqınmiş, yarın burda olacaxmiş, her şeyi yarın ögrenırız. Dêdım temam. Soguktan felegım şaşmiş. Etrafa baxiyam genc gerillalar sohbet êdiler, şaqalaşıp güliler, çoğusunda parka bile yoq.
Neyse, o gece Seydo ile sırt sırta vêrıp uyudux. Üstümüzde sadece bi battaniye war. Oni da ben farqêtmeden kendıme sarmişam sabaha qadar Seydo da pakêt.
Sabah gerillalarin “rojbaş” tekmiliyle uyandıx. Qahwaltimizi filan yaptıx. Çoq sükür sıcax çayla biraz kendime geldım. Ben bekliyem gerillalar baan Hezro’daki çalışmalari filan sorsunlar ben de onlara ARGK dönemınden bugüne qadar olan süreci anlatayım. Yok. Hêc kimse tek bişi sormadi. Birbirlerıne taqılilar. Biri diyi yaw Lêlikan Tepesindeki askerlere attığın füze ne qadar qomik gididi êle, hawada quyrux sallidi mirate. Hepsi diyi hahahaa. Bi digeri diyi ya sen, senın roketle Barzan’da wurduğun zırhli aracın qapisi buraya qadar uçmiş. Sonra gine kahkahalar. Sanki başqa bi dünyadayam. Ben bêle zaman, mekan, anlam qaosi yaşarken içeri 3 kişi girdi. Herkes ayaği qaxti. Gelen arqaaş herkesın elıni sıqti. Bi baxtım Seydo’ya sarıldi. Yüzüne iyice baqınca, evet bu Sabri Tendurek! Hêcandan qalbım duracaxti. Baan geldi ben de qollarımi yana açtım tam sarılacaxtım elimi tutti dêdi merhaba heval u benden sonrakilerle toqalaşti.
Dêmax o meşhur Reco sensen he?
Neyse, qahwalti sonrasi bazi gerillalar mağara ögünde siğara filan içiler. Baxtım Sabri heval de orda. Kendi kendıme dêdım Reco bu fırsati degerlendır. Seydo’ya dêdım hadê biraz çıqax hawa alax. Dêdi hade. Dışari çıqtıx. Maxsus Sabri hevalın bulunduği yere yaqın bi yerde durdıx. Elımizde çay bardaqlari. Elımi qaldırıp uzaği gösterdım, Sabri hevalın de duyacaği şekilde dêdım Seydo heval taaa uzaqtaki dağın zirwesındeki ağaci görisen? Seydo da gözlerıni qısarax baxti dêdi walla her taraf bembeyaz hema sanki ben de agacın dallarıni gördüm. Tam diyecaxtım o sadece bi ağac degıl, buraların sawunma qalkani o agactır. Sabri heval elıni omzuma qoydi dêdi walla gözlerın coq keskinmiş, Avdilkovi Dağının zirwesindeki ağaci nasıl gördün yaw, keşke qar fazla yağmadan görseydın gidıp getırırdınız burda arqaaşlar dondilar. Dêdım ê ben daha dün geldım. O esnada Seydo araya girdi dêdi bu arqaaş Tofan Reco’dur, toplantiya çağrılan diger mılis arqaaştır. Sabri hevel gözlerıni hawaya dikti dêdi dêmax o meşhur Reco sensen he? Ben de hawaya baxtım dêdım he. Sağa sola bir iki adım atti gözleri hala hawada. Yawaşça yanımdaki Seydo’ya dêdım ne yapi? Dêdi büyük ihtimalle gine Tendurek aqlına geldi u daldi.
Ben de bişi dêmeden onunla 2-3 adım attım. Dêdım heval dünya boştur boş. Dêdi nasıl? Dêdım yani bu hasrete insan ne qadar qatlanabılir ki, bazen istisen xurbetteyken biri gelsın saan yıllarının gêçtıği yerleri anlatsın, yani birilerınin seni anlamasıni beklisen. Dêdi heval boş dünya olmaz, boş insanlar olur, yüregınde ülke sewgisi olan için her yer onun memleketidır.
Durumi bi an önce toparlamam lazım. Dêdım yani Sabri heval ben de oni diyem, egerse parti olmasaydi bız küçük we boş heyatların bunalımıni yaşardıx hema Allahtan parti war bax görisen sanki hepımız buraliyıx, ben burda bi yıl da qalsam Hezro’yi özlemem misal.
Yawaşça Seydo’ya dêdım hanê ağaçlari sawunma qalkani yapidi u Tendurek hasretınden bunalımdaydi? Dê he. Dêdım wula bu ne biçim bunalımdır? Dêdi dêmax bunalımi yoğunlaşmaya dönüştürmiş.
Sabri heval dêdi heval sızi özellıxla çağırdıq, bazi planlarımız war tabii, yarınki toplantida ögrenırsız zaten. Baan baxti dê saan çoq işımız düşecax çoq. Dêdım sabırsızlıxla bekliyem heval. Gülümseyerax yanımızdan ayrıldi.
O an hêcanın nirwanasına ulaştım. Dêmax büyük gün yarın! Bız niye burdayız, parti niye bızi çağırmiş, gelecegi nasıl degiştırecağız, her sey yarın belli olacaq…

Yorumlar